Med vin i fokus
Intervju: Say It With Champers
Vinverdenen
Didier Penine er grunnlegger av det personlige champagneselskapet Say It With Champers, som er basert i Storbritannia. Didier kommer fra en lang rekke franske champagneprodusenter og er selv en lidenskapelig champagnekjenner. Vi satte oss ned for å snakke med Didier om selskapet hans og hans kjærlighet til bobler.
Intervjuer
Fortell meg litt om deg selv og din bakgrunn i vinverdenen.
Familien min i Frankrike produserer champagne og er 7. generasjons produsent. De leverer til en rekke hoteller og restauranter over hele Frankrike. Totalt produserer de rundt 18 000 flasker i året, noe som sammenlignet med de store champagnehusene er en dråpe i havet, men ganske typisk for de champagnehusene som er mer under radaren. Jeg har alltid vært en fan av champagne. Faren min forteller meg faktisk at det første jeg fikk på leppene den dagen jeg ble født, var champagne i ekte champagnetradisjon!
Hva var motivasjonen bak å starte Say It With Champers, og hva selger du?
Ideen oppsto for ca. 12 år siden da faren min tok med seg ca. 30 personlige champagneflasker til bryllupet mitt. De stjal nesten showet da alle gjestene ble imponert. Hele tiden ønsket jeg å gå for det, men jeg hadde aldri helt motet så godt 12 år etter at jeg først hadde ideen, gikk jeg videre og startet Say It With Champers. Gode ting kommer til dem som venter, tror jeg er historiens moral! Mitt hovedprodukt er skreddersydd etikettdesign rundt et selskaps merkevarebygging som bedriftskunder pleier å bruke, for eksempel hotellkjeder som bruker dem til å behandle kunder som bruker mye penger. Jeg tilbyr også personlig tilpasset champagne til en rekke populære anledninger som jubileum, bursdag, forlovelse, bryllup og så videre. Jeg selger også den familieproduserte champagnen på egen hånd via nettstedet mitt, og siden den er veganskvennlig, har jeg festet den som sådan der.
Intervjuer
Hvem er din typiske kunde?
Når det gjelder volum, er min største selger den skreddersydde merkevareboblen, mine typiske kunder for dette produktet er bedrifter. Jeg har for eksempel et selskap som tar rundt 40 per måned, og de har sin egen skreddersydde merkevareboble som de bruker til å gi kunder som har nådd 5 års lojalitet og også belønne sine egne ansatte. Kundene mine inkluderer også arrangements-/bryllupsplanleggere, hotellkjeder, eiendomsbyråer og idrettsklubber, samt kampanjevareselskaper som ønsker å tilby merkevarebobler til sine egne sluttbrukere. Når det gjelder kvantitet, vil den typiske kunden være allmennheten, folk som leter etter en gave som er litt annerledes. Personlige gaver er helt på topp i disse dager, og med champagne som feiringens drikk, gir det folk et godt valg for å overraske den personen med en gave de vil elske og huske.
Selger du hovedsakelig på nettet eller har du også et offline salgssted? Hvorfor?
Jeg er en ren nettbutikk fordi dette passer perfekt til produktet. Hvert produkt er selvfølgelig helt unikt, og det ville ikke være fornuftig å ha hyller fulle av produkter som folk ikke kan hente og forlate butikken med. Mitt største marked er bedriftsmarkedet, og slike kunder vil selvfølgelig ikke vanligvis besøke en stor gatebutikk på jakt etter denne typen produkter. Jeg deltar imidlertid på utstillinger og andre nettverksarrangementer der folk kan se produktene selv. Selv om de ikke forlater butikken med produktet, er det de forlater butikken med ideen om hvordan en personlig tilpasset flaske med merkevarebobler kan være til nytte for virksomheten og tilføre det personlige preget som konkurrentene nesten garantert ikke gjør.
Intervjuer
Hva skiller Say It With Champers fra konkurrentene?
Vi er det eneste personaliserte Champagne-selskapet som har en familieprodusert Champagne i sitt produkttilbud. Folk elsker å kjenne forsyningskjeden – fra druene blir plantet og høstet, til champagnen blir tappet på flaske, gaven blir personliggjort og helt frem til kunden mottar den. Vi kan holde rede på hvert trinn og garantere kvaliteten underveis. Alle våre design er unike og ser fantastiske ut med ca. 60 å velge mellom, et antall som øker hele tiden. Service er svært viktig for oss, og alle bestillinger behandles umiddelbart med all omhu og oppmerksomhet for å sikre at gaven ankommer trygt og trygt. Varene er ekstremt godt pakket og sendt i en ytteremballasje som er fylt med en luftkompressor, slik at alle kunder som bestiller fra oss kan være trygge på at produktet kommer raskt, ser flott ut, smaker godt og viktigst av alt er i ett stykke!
Hvilken flaske fikk deg til å forelske deg i champagne (eller vin generelt)?
Jeg har likt champagne så lenge jeg kan huske, så det er vanskelig å finne den nøyaktige flasken, men vår familieproduserte Champagne Neveux-Rousseau smaker fantastisk. De er små/mellomstore produsenter og har mange likheter med de andre under radarprodusentene der ute. Champagnen er fantastisk og følger tradisjonelle metoder med vekt på kvalitet og smak og bemerkelsesverdig god verdi.
Hva er din(e) favorittvinregion(er) og hvorfor?
Jeg er selvfølgelig veldig fordomsfull overfor Champagne-regionen, variasjonen av forskjellige hus og antallet champagnetyper som produseres mellom dem er ganske ekstraordinært, ofte med ganske forskjellige smaker og egenskaper mellom dem som alltid gjenspeiler vinmakerens umiskjennelige signatur. Utenfor Champagne har jeg alltid likt Alsace-regionen og vinene derfra. Alsace har sin helt egen mousserende vin, Cremant d'Alsace, laget med "metoden Champenoise", som er den andre gjæringen som finner sted inne i flasken. Denne flotte musserende vinen kommer stadig mer inn på det britiske markedet og gir god valuta for pengene. I tillegg til musserende viner har Alsace-regionen et stort utvalg av fantastiske viner som Riesling og Gewurztraminer blant mange andre. Selv om det ikke er den mest moteriktige vinregionen, gjør kvaliteten og smaken den til en av mine favorittviner.
Har du noen råd til vinentusiasten som ønsker å komme i gang i vinbransjen?
Vinbransjen kan være vanskelig å knekke, og på mange måter har min virksomhet flere paralleller med gavemarkedet enn alkoholmarkedet. En rekke av mine veier til markedet er ganske annerledes enn for eksempel en vinforhandler, men et felles tema som er avgjørende for enhver ny virksomhet, er å bygge opp et nettverk av kontakter som du kan utveksle ideer med eller gi videre kontakter for å legge til rette for virksomheten. Sosiale medier som Instagram og LinkedIn har hittil vært svært nyttige for meg.Det menneskelige aspektet ved enhver virksomhet vil alltid være viktig, kanskje enda mer for nettbaserte virksomheter på mange måter.